Dialogista osui silmään jos toiseenkin juttu, jossa kerrottiin "nuorten tupakoinnin vähenemisestä". Just. Pääkirjoituksessa sanottiin myös, kuinka "tupakointi on sitä yleisempää, mitä vähemmän koulutusta on takana." Uutta ei ollut myöskään se, miten (tutkimusten perusteella?) laitettiin vastakkain ammattikoululaiset ja lukiolaiset. Tuohan on iänikuinen vastakkainasettelu, ja luulin jo, että siitä olisi päästy. Entäs ne muut opinahjot? Tutkijoiden mukaan ammattikouluissa tupakointi on kaksi kertaa yleisempää kuin lukioissa. Vai niin.

Minulla on peruskoulun jälkeen opintoja ammattikoulusta ja kauppakoulusta, enkä ikinä edes ajatellut meneväni lukioon. Olen kyllä enempi lukuihmisiä, mutta silti. Kaikesta huolimatta tupakkaan en ole tähän päivään mennessä koskaan sortunut ja näyttää vähän siltä, että pärjään ilmankin hamaan loppuun asti. Olen aina mennyt enemmän vastavirtaan ja saanut jos jonkinlaisia leimoja otsaan, mutta mitäpä niistä. Oikeastaan kaikki, mistä sanottiin, mitä yläasteikäiset tekevät, jätin tekemättä. Kyseenalaistin jo silloin monia asioita ja sama jatkui ammattikoulun aikaan ja näyttää jatkuvan edelleen. Miksi pitäisi olla ja tehdä sitä sun tätä, kun kaikki muutkin ja se jotenkin kuuluu johonkin tiettyyn ikään? Kirjaimellisesti se maalaisjärjen käyttö on sallittua ja aika suositeltavaa. Aika monelta pahalta (jos joskus hyvältäkin) olen säästynyt, kun olen pitänyt oman pääni.

Tupakointi nyt on aina sellanen asia, mikä nostattaa mielipiteitä puoleen jos toiseen. Jos on niin paljon ylimääräistä rahaa, että pystyy polttamaan ne savuna ilmaan, niin siitä vaan, eihän se minulle kuulu. Mutta älköön tulko sitten minun tykö valittamaan rahapulasta tahi lainaa pyytämään. En kyllä edes tiedä, mitä se aski nyt euroaikana maksaa, mutta luulen, että paljon, koska kaikki muukin on kallistunut.

Ärsyttää aivan hemmetisti, kun näkee tuolla liikenteessä ihmisiä, jotka avaavat sen askin ja muitta mutkitta heittävät kääröt maahan. Luulevat kai olevansa kovinkin kuuleja. Ihan niinkun tuota paskaa ja ihmisten jätöksiä ei olisi jo aivan tarpeeksi! Ainoastaan pelkuruuteni ja maalaisjärki saa pitämään suuni kiinni. En halua saada turpiini.

Mies (entinen polttaja, lopetti ihan vapaaehtoisesti, ilman minun juuta taikka jaata) on jo monta kertaa sanonut, että työttömät voisi laittaa siivoamaan katujen varsia ym. pusikkoja. Olen aina vain enemmän samoilla linjoilla. Voisin itsekin alkaa siihen savottaan, jahka tässä taas joskus palaan työttömän arkeen. Olisihan se hyvää hyötyliikuntaa korvausten eteen ja - maailma pelastuuuuu! Tai ainakin se ympäristö. Kaupunginosien työttömät siivoaisivat "oman alueensa". Toisaalta tuo jos mikä olisi niin turhaa työtä, kun aina on niitä, jotka sotkevat sitä mukaa toisesta päästä. Sitä paitsi minun mielestä siivoojien ja puistotyöntekijöiden yms. palkkoja pitäisi nostaa. Eikä ole oma lehmä ojassa eikä edes pientareella. Katsokaa nyt ympärille (jos lumen alta mitään näkyy, mutta varmasti näkyy taas, kun se sulaa). Turha on arvostella puistoyksikköjä ym. kun ihmisten omista pikkukätösistä se suurin osa roskista on lähtöisin.

Olipa muuten aamulla tosi kotoisa olo. Kalenterissa 22. huhtikuuta ja lunta satoi. Näinhän se on melkein aina  mennyt. Ja miehen kanssa yhteistä taivalta hassut viisi vuotta. En valita.