Laiskottelin sitten taas eilisen iltapäivän, enkä lähtenyt haahuilemaan kaupungille. Olisi ollut mukava nähdä ja kuulla Minttua, mutta melkein päälletysten olisi mennyt Juban osuus, joten olin kaukaa viisas ja lusmuilin vaan kotona. Tokihan olisi myöhemminkin ollut mahdollista mennä, mutta joku roti minun virtapiikillä. Nyt vaan odotellaan Sean raporttia Tapahtumien yöstä. Ei mitään paineita, Sea!

Hallatar meni ja haastoi minut kirjakyselyyn, jota olin yrittänyt vältellä viimeiseen asti. En lue niin mullistavia kirjoja, että niistä nyt kannattaisi kamalasti haloota huudella - ja vallankaan, kun en aina niiden hyvien ja huonojenkaan kirjojen nimiä / tekijöitä muista. Mutta menen vähän oikaisemalla, se sallittakoon. Lukekaa te muut viksuja kirjoja, minä luen, mistä tykkään.


Kirja, joka muutti elämäsi?
Onkohan yksikään kirja varsinaisesti vielä muuttanut minun elämää, mutta jos ajattelen niin päin, että kun opin lukemaan, luin kirjoja tosi paljon (ennen sitä minulle luettiin paljon, ei iltasatuja, mutta muuten) ja siitähän aukeni ihan uusi maailma. Ja mitähän ne kirjat oli – Pupu Tupunasta Pekka Töpöhäntään, Neiti Etsivästä Viisikkoon. Yläasteella ollessani kulutin paljon aikaa kirjastossa ja kantamalla läjäpäin kirjoja kotiin. Olin oikea lukutoukka, josta muistona on nyt silmälasit. Ylipäänsä kirjat ja lukeminen on muuttanut minun elämää.

Kirja, jonka olet lukenut useammin kuin kerran?

Niitä voi ehkä jokunen olla, mutta yksi ainakin muistuu mieleen ja se on Eve Hietamiehen Huomenna on paremmin. Sen voisikin lukea piakkoin taas kerran ja tuumata, vieläkö se tekee saman vaikutuksen, kuin vuonna 1987.


Kirja, jonka ottaisit mukaan autiolle saarelle?
Jonkun, jota en ole vielä lukenut. Kirjahyllystä niitä löytyy aina jokunen kappale. Pitäisi tosin takakannesta vähän etukäteen lueskella, että kannattaako ottaa mukaan, ettei pettymys ole liian paha.

Kirja, joka teki sinut hilpeäksi, kevytmieliseksi, huikentelevaiseksi..?
Eiköhän ne jotkut hömppäkirjat mene tuohon sarjaan. Ammattikoulussa vuonna myssy ja kauha viihdytimme toisiamme välitunneilla lukemalla Harlekiineja. Mitä isot, huikentelevat tytöt edellä, me muut perässä.

Kirja, joka sai sinut sortumaan nyyhkytyksiin?
Ehkä nyyhkytys on liikaa sanottu, mutta itku tuli muutaman kerran lukiessa Olli Lindholmin Yhden yön tarinaa. Taisin lukea sitä vähän liian tunteella ja henk. koht. - tai sitten se yksinkertaisesti on hyvä kertomus. On se.


Kirja, jonka toivoisit itse kirjoittaneesi?

Joku sellanen hyvä positiivinen kiukuttelukirja, tyyliin Anna-Leena Härkönen. Hän osaa pukea sanoiksi (ja kirjoiksi) niitä asioita, mitä itsekin mietin ja olen mieltä.


Kirja, jota et toivoisi kirjoitetun?

En ole lukenut vielä yhtään niin turhaa tai huonoa kirjaa, että minulla olisi vara ”tuomita” yhtään mitään / ketään.

Kirja, jota parhaillaan luet?
Edelleen on vähän kesken Minttu Hapulin Selibaattipäiväkirjat.


Kirja, jonka aiot lukea?

Joku lukematon kirja kirjahyllystä tai sitten se Huomenna on paremmin.

Haasta viisi bloggaajaa.
Aika moni lukemani bloggaaja on tähän jo vastannut, mutta haluaisiko Haahis ja Sukulaissielu  ja Sea mietittävää? Olkaatten hyvät!