Kolumneja


Kirjat on kirjoja, mutta eri lehtien kolumneja ja pääkirjoituksia lukiessa minulle tulee niistä mieleen blogit. Ja jotkut blogit voisivat yhtä hyvin olla kolumneja. Lukisin mielelläni Anna-Leena Härkösen blogia, jos sellaisen löytäisin.

Kierrätystä

Minä tykkään kierrättää! On mukava kerätä lehdet, maitopurkit, tölkit, lasipurkit, keksipaketit, paperisilppu ym. "välivarastoon" keittiön kaappiin ja viedä ne kerralla pois keräyspisteeseen sitten kun on aikaa ja/tai kaappiin ei enää mahdu. Jos olisi se okt ja pihalla ulkovarasto, niin tekisin sinne varmasti tämän kotikeräyspisteen, josta sitten veisimme kylän/kaupungin kierrätyspisteeseen kaiken talteen. Tulisi tehtyä niitä yleishyödyllisiä automatkoja, jolla hoituisi moni asia yhtäaikaa.

Kaunokirjoitusta

Kaikilla noin 5 äidinkielenopettajallani on ollut yksi yhteinen tekijä. Hyvä kaunokirjoituskäsiala. Sellasta on aivan ihana katsoa ja lukea ja tapittaa taululle, että ihan varmaan unohtuu se pääasia. Mutta se vaan joillakin on niin hienoa. Ei mitään tekotaiteellista, mutta sellanen vanhan ajan kauno, mitä opetettiin kai viimeksi joskus 90-luvun alussa. Minä tykkään! On jotenkin ikäväkin sitä kirjoitusta, kun sitä nykyään näen niin vähän ja harvoin. Kirjoitetaankohan kouluissa edes enää käsin esimerkiksi aineita vai onko atk vallannut senkin?

Tykkäsin lapsena harjoitella kaunokirjoitusta, kuten niin paljon muutakin. Äiti teki paperille riveittäin mallikirjaimia ja -sanoja ja minä väkersin niitä perässä. Hauskaa oli se, kun äiti näytti viivoittimen avulla, että minun kirjaimet voisivat ehkä olla hiukan kapeampia. Riville ei kovin montaa M-kirjainta mahtunut, kun leveys oli pari senttiä. Vaikka harjoitus ei mestaria tehnytkään, niin ainakin kavensi käsialaani. Yläasteelle mennessäni omakin kaunokirjoitus unohtui ja huononi, koska aloin kirjoittaa sekatyylilläni; kaunotekstausta. Se kynä irtoaa niin helposti paperilta tekemään ne iin pisteet ja muut, ihan niinkuin ei ehtisi  myöhemminkin ne sinne lisätä.

Sen olen myös huomannut, että (ainakin kaikki tuntemani) pojat/miehet, joilla on hyvä käsiala, varsinkin KEPPIKIRJAIMET, ovat myös hyviä piirtämään. Miksi tyttöjen kohdalla tämä ei päde?